1. Efter telefonsamtal och möten
Passa på att bjuda in potentiella kunder till ditt nätverk på LinkedIn efter du har haft telefonsamtal eller möten med dem.
Förutsättningen är givetvis att samtalet har varit positivt och att kunden fått en bra bild av dig.
Din kontaktförfrågan bör komma ganska snart efter ni har haft kontakten, då kunden har fått ett positivt intryck av dig och samtidigt har dig färskt i minnet.
Glöm inte att skriva en personlig kontaktförfrågan:
”Hej X! Tack för ett trevligt samtal. Jag håller gärna fortsatt kontakt med dig på LinkedIn och återkommer kring punkterna som vi diskuterade.”
2. När personerna omnämns i media
Använd nyhetsmaterial och din omvärldsbevakning för att skapa kontakt och inleda dialog med potentiella kunder.
Gör så här:
1. Gör din omvärldsbevakning dagligen, det vill säga följ de nyhetskällor där information om potentiella kunder kan tänkas dyka upp. Detta kan vara i nätupplagor, nyhetsbrev, bloggar, intervjuer etc.
2. När personen som du vill få kontakt med omnämns på något sätt så delar du artikeln i ditt nätverk, taggar personen och skriver en positiv statsuppdatering, gärna där du delar dina insikter kring frågan som artikeln berör.
3. Nu är det hög sannolikhet att personen som du skriver om kommer att interagera med ditt inlägg (gilla, kommentera). Nu skickar du en personlig kontaktförfrågan.
4. Inled en privat dialog genom att ställa frågor kring innehållet i artikeln. Här fokuserar du på att etablera en relation istället för att sälja.
E-bok om social selling
Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.
3. När kunderna gör statusuppdateringar
Likt ovan kan du använda kundernas statusuppdateringar som en anledning att skapa kontakt.
Om du ser en möjlighet att kunna bidra med insikter kring ett visst ämne som kunden skriver om så skicka en personlig kontaktförfrågan med utgångspunkt i deras statusuppdatering.
4. Efter mässor och andra evenemang
Ta för vana att skapa kontakt med potentiella kunder som du träffar på mässor, seminarier, frukostföreläsningar och andra evenemang.
Syftet är att successivt bygga ut ditt nätverk med potentiella kunder och nya personer i ditt nätverk som du därefter indirekt kan påverka genom dina statusuppdateringar.
5. När någon gillar, kommenterar eller delar dina inlägg
Om du regelbundet publicerar innehåll som hjälper, utbildar, inspirerar och skapar värde för dina potentiella kunder så kommer de att successivt börja interagera med dina inlägg.
Det här är ett bra tillfälle att bygga ut ditt nätverk med personer i rätt målgrupp.
Gå till ”Aviseringar” och klicka sedan på ett av dina egna inlägg som har fått gilla-markeringar eller kommentarer.
Klicka på numret, i det här fallet ”13 gillar”, gå igenom listan och identifiera eventuella 2:a-handskontakter som matchar din målgrupp.
Skicka en personlig kontaktförfrågan där du skriver något i stil med ”Hej X! Tack för att du uppskattade mitt inlägg. Jag håller gärna fortsatt kontakt med dig här på LinkedIn.”
Lycka till!