Förbättra din rutin när du lägger till kontakter på LinkedIn

1. Skriv alltid en personlig inbjudan

Glöm inte att alltid skicka en personlig inbjudan när du bjuder in någon till ditt nätverk. Detta är i synnerhet viktigt om du vill skapa kontakt med personer som du tidigare inte har träffat och om du använder LinkedIn som ett säljverktyg.

De flesta på LinkedIn skriver inte en personlig inbjudan och personer med titlar som VD och Marknadschef har deras inkorgar fyllda med opersonliga inbjudningar. Om du ska göra ett gott första intryck och skilja dig från mängden så skriv en personlig inbjudan – och glöm inte att ha arbetat igenom din profil innan du börjar skicka inbjudningar. När din mottagare får inbjudan så kommer de att läsa igenom din profil och därefter besluta om de ska acceptera din kontaktförfrågan. Se därför till att ha en genomarbetad profil och gärna ett professionellt profilfoto.

Skriv en anledning till att du vill skapa kontakt med personen, exempelvis:

– Ange att du är öppen för att nätverka och skapa nya kontakter.
– Att ni har gemensamma intressen inom XX.

Ta också tillfället i akt att berätta vilket värde och nytta som du kan tillföra mottagaren genom att denna blir en del av ditt nätverk. Jag brukar exempelvis skriva att jag skriver om sociala medier och digitala kanaler och hoppas kunna bidra med information som mitt nätverk kan ha nytta av. Fundera igenom vad dina nya kontakter kan ha för nytta av att ha dig i sitt nätverk och skriv detta i din inbjudan.

E-bok: 100 LinkedIn-tips

100 korta och enkla tips för hur du får ut mer av världens största affärsnätverk.

2. Skicka ett meddelande till dina nya kontakter

Det är även en bra idé att skicka ett uppföljningsmejl till dina nya kontakter där du får möjlighet att inleda en dialog. Håll det kort och enkelt. I ditt meddelande har du även möjlighet att lämna en webbadress till relevant innehåll.

På detta sätt kan din nya kontakt få en uppfattning om din kompetens och vad du kan bidra med som en del i deras nätverk. Undvik att dela en länk som leder till dina produkter och tjänster, utan försök istället att dela en länk som kan vara användbar för din nya kontakt.

I vår LinkedIn-utbildning får du bl.a. konkreta tips på hur du kan skriva i dina meddelanden

Tänk på att LinkedIn i grunden handlar om att nätverka för att skapa nya kontakter och hålla kontakten med ditt nätverk. Undvik därför alla typer av säljande texter i dina första meddelanden som du skickar till ditt nätverk på LinkedIn. Ingen tycker om att bli såld till och försöker du att sälja in dina produkter och tjänster direkt så kommer svarsfrekvensen och intrycket av dig att försämras. Försök istället att flytta konversationen till telefon eller för ett möte när tillfället uppstår.

Tips: Gå till menyn ”Nätverk” och välj sedan att filtrera på ”New” och ”Connections Only”. Då får du upp de personer som du senast skapade kontakt med.

3. Lägg till bevakningar

När du skapar kontakt med potentiella kunder så kan det vara en bra idé att hålla dig själv uppdaterad om vad som händer på deras marknad. Information som du kan ha nytta av för att förstå vilka utmaningar som kunden står inför. Det mest enkla verktyget som du kan använda för det här ändamålet är Google Alerts. Lägg till en bevakning på din kontakts namn + företagsnamn eller bara företagsnamnet.

Lycka till!

Vill du få fler tips om hur du kan förbättra din rutin när du skapar kontakt med potentiella kunder på LinkedIn?

I vår LinkedIn-utbildning avslöjar vi alla tipsen och ger dig handfasta tips och konkreta tillvägagångssätt för hur du kan använda funktionaliteten på LinkedIn på bästa sätt när du skapar kontakt med potentiella kunder.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Skicka e-post

Om Nivide

Nivide är en digital byrå som hjälper dig som är marknadsansvarig inom B2B att förenkla och effektivisera er digitala annonsering. Vi erbjuder komplett hantering av er annonsering i Google och sociala medier så att du kan fokusera på dina prioriterade arbetsuppgifter. Läs mer

Om Nivide

Vi hjälper marknadsansvariga inom bland annat IT, teknik, industri och logi att effektivisera sina kampanjer i Google och sociala medier genom att kombinera över 10-års mänsklig erfarenhet med smarta AI-verktyg.

Prenumerera på nya artiklar

Avsändare är Nivide AB, Malmö. Genom att ange din e-postadress godkänner du att Nivide AB kan skicka e-postmeddelanden till dig, föra statistik av dina besök på nivide.se och marknadsföra relaterat innehåll till dig på andra webbplatser. Läs mer i vår sekretesspolicy.

De vanligaste misstagen i google ads

Läs om de vanligaste misstagen som B2B-företag gör i Google Ads så att du kan undvika dem.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Sänk kostnaderna och öka konverteringarna genom att undvika vanliga misstag i LinkedIns annonsverktyg.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer