LinkedIn för nybörjare

Vi har alla varit nybörjare på LinkedIn någon gång och i den här artikeln ger vi några tips till dig som precis har kommit igång med LinkedIn.

Vill du ha mer tips och inspiration för LinkedIn som företag? Lyssna på podden Digital kommunikation med Johan Åberg som finns där du lyssnar på poddar.

Tips för dig som är arbetssökande på LinkedIn

Vad är LinkedIn?

LinkedIn är världens största professionella nätverk på nätet med över 500 miljoner användare. Över 30 % av de svenskarna finns på LinkedIn och de som är mest aktiva är mellan 36-45 år.

LinkedIn har traditionellt främst används som en plattform för att söka jobb eller för att hitta kompetens. Det är fortfarande ett stort användningsområde på LinkedIn men på senare tid har företag och individer fått upp ögonen för hur LinkedIn kan användas på andra sätt, exempelvis för marknadsföring, för att nätverka eller för att inleda dialoger med fler potentiella kunder med hjälp av sin personlig profil.

I den här artikeln bjuder vi på några tips och videoklipp som hjälper dig att komma igång med LinkedIn.

Så ändrar du dina sekretessinställningar på LinkedIn

En viktig sak att göra när du har registrerat dig på LinkedIn är att gå igenom och anpassa dina sekretessinställningar utifrån hur du vill ha dem.

I klippet nedan visar vi några av de inställningar som kan vara värda att slå ett extra öga på.

 

Fundera på vad ditt syfte med att använda LinkedIn är

Innan du börjar använda LinkedIn kan det vara värt att reflektera lite över vad du vill få ut av din närvaro i kanalen. Om du arbetar med rekrytering så erbjuder LinkedIn exempelvis en mängd olika möjligheter för att hitta rätt kompetens till ert företag.

LinkedIn är naturligtvis ett utmärkt verktyg för dig som är arbetssökande. Fokusera på att bygga upp en profil som ger ett professionellt och förtroendeingivande intryck och skapa kontakt med potentiella arbetsgivare och rekryterare – glöm inte att skicka en personlig kontaktförfrågan.

Om du arbetar med marknadsföring och kommunikation så finns det flera intressanta annonslösningar som låter ditt företag att nå ut till era specifika målgrupper. Om du arbetar inom en säljorganisation så kan du lära dig social selling för att komma i kontakt med fler potentiella kunder via LinkedIn.

Om du inte faller inom några av de här kategorierna så kan du använda LinkedIn för att nätverka, exempelvis för att skapa kontakt med rekryterare, så att du har bättre förutsättningar att hitta ditt nästa jobb.

Många personer använder också LinkedIn som en kunskapsbank genom att ta del av de statusuppdateringar och blogginlägg som skrivs av olika experter inom sina respektive områden.

Skapa en profil som lämnar ett positivt intryck

Oavsett vilket syfte som du har med din användning av LinkedIn så är din profil viktig med tanke på hur central den är i det sociala nätverk som LinkedIn är. I samma ögonblick som du registrerar dig på LinkedIn så får du ett personligt, professionellt varumärke på nätet som du måste vårda. Vilket intryck vill du lämna till de som besöker din profil?

Innan du börjar använda LinkedIn aktivt så kan det vara en bra idé att arbeta igenom din profil ordentligt och lägga till information i de olika profilavsnitt som finns.

Lägg även till en profilbild som matchar ditt professionella varumärke och som ger ett professionellt och trevligt intryck. Komplettera exempelvis med en bakgrundsbild som förstärker intrycket av din profil.

Lägg till en sammanfattning, där du berättar om vad du har gjort, vad du vill göra framöver och vilka resultat som du har åstadkommit på dina tidigare arbetsplatser.

När du arbetar med din profil kan du stänga av så att ditt nätverk inte får notiser om att du ändrar i din profil. Se hur du ändrar inställningen nedan:

 

Välj en profilbild som representerar ditt professionella varumärke

Din profilbild ger ett omedelbart intryck av dig och din profil.

Undvik de typiska bilderna som kanske hellre hade passat bättre i ett mer privat sammanhang och som kanske fungerar på Facebook och Instagram – men inte på LinkedIn. Ta hjälp av en fotograf om du har möjlighet eller hitta en bild i dina digitala fotoalbum som du tycker representerar den person du är i ditt yrkesliv.

Komplettera din profil med mer information

Din LinkedIn-profil består av något som LinkedIn kallar ”Profilavsnitt”. När du går in på din profil så har du en blå knapp till höger som heter ”Lägg till profilavsnitt”. Här kan du exempelvis lägga till utbildningar, kurser eller projekt som du arbetat med.

Det kommer att ta dig några timmar av din tid, så planera in att göra det i omgångar om du inte har möjlighet att lägga flera timmar i sträck på det. Även om det tar tid så är det något som du bara behöver göra en gång för att framöver bara finslipa lite på detaljerna.

När du arbetar med din information på LinkedIn så ha din målgrupp i åtanke (under förutsättning att du har en sådan, såklart). Om du vill nå ut till potentiella kunder så pratar mindre om dig själv, exempelvis i din Sammanfattning, och pratar mer om kunderna och deras utmaningar och hur du kan hjälpa dem med lösningar på deras problem.

När dina profilbesökare möts av en profil som du har lagt ner tid på så kommer detta upplevas som positivt och stärka ditt personliga varumärke.

Få rekommendationer från andra

Låt dina profilbesökare förstå att du är duktig på det du gör genom att lägga till sociala rekommendationer till din profil – exempelvis genom s.k. ”Rekommendationer” eller genom sektionen som kallas ”Kompetenser”.

Flera rekommendationer på dina tidigare befattningar tillsammans med många som intygar din kompetens bidrar till ett ytterligare positivt intryck av din profil.

Det kan även vara bra att kontakta personen som du tänker ställa din förfrågan till tidigare, exempelvis via telefon, för att berätta att du tänker skicka en förfrågan om rekommendation.

Underlätta för den andra personen att skriva rekommendationen genom att exempelvis nämna något som personen hade kunnat ta upp i sin rekommendation.

Lägg även till avsnittet ”Kompetenser och intyg” i din profil. Den låter andra personer intyga en rad olika kompetenser som du har. Här kan du själv lägga in de kompetenser som du vill få intyg på.

Ett bra tips för att öka antalet intyg är att intyga andras kompetenser. Men gör det bara där det är berättigat – annars riskerar du att upplevas som oseriös.

Några tips kring att nätverka på LinkedIn

  • Skriv alltid en personlig kontaktförfrågan till personer som du lägger till i ditt nätverk (såvida det inte är till din man/fru, granne, kollega, etc. där det kanske känns onödigt.)
  • Följ upp med ett meddelande till personer som du har skapat kontakt med. Exempelvis ”Tack för att du valde att acceptera min kontaktförfrågan!” och beskriv sedan ditt ärende. Eller för de som väljer att lägga till dig i ditt nätverk kan du följa upp med ett meddelande i stil med ”Hej! Vad roligt att du ville skapa kontakt med mig. Vad gjorde dig nyfiken på min profil?”
  • Undvik massmeddelanden i så stor utsträckning som möjligt. Fokusera istället på att skapa personliga relationer – det kommer att ge dig så mycket mer i längden.

Om statusuppdateringar och blogginlägg

Tänk på att LinkedIn är en professionell miljö och att en viss typ av inlägg som fungerar på Instagram och Facebook inte hör hemma här. Här är några tips på vad du bör tänka på när det gäller statusuppdateringar och blogginlägg på LinkedIn:

  • Fokusera på att bidra med något av värde till ditt nätverk – ställ dig alltid frågan: Vad bidrar den här statusuppdateringen med för värde till mitt nätverk? Kan mitt nätverk lära sig något utav det jag publicerar? Hur hjälper det mitt nätverk?
  • Fundera på vilken kunskap som du har som du hade kunnat dela med dig av i exempelvis ett längre blogginlägg. Att synliggöra din kompetens genom att bjuda på din kunskap är det bästa sättet för att stärka ditt professionella varumärke.
  • Prata mindre om dig själv – och bjud hellre på din kunskap i form av tips, råd, insikter och inspiration. Undvik exempelvis ”Idag har jag gjort detta” och bjud istället på ett tips, en reflektion eller något som inspirerar personerna i ditt nätverk.

Ta bort en kontakt på LinkedIn

Vi har tagit fram två korta och enkla videoklipp som beskriver hur du tar bort eller blockerar en kontakt på LinkedIn. Det kan vara tryggt att veta att personen som du tar bort eller blockerar inte kommer att få en notis om detta.

Med de här tipsen kommer du att komma långt med din närvaro på LinkedIn, oavsett vad din målsättning är. Stort lycka till!

Få mer tips och inspiration

Kostnadsfritt webbinarie om linkedin

Lär dig mer om hur LinkedIn kan användas för att öka försäljningen eller för att få fler kandidater att söka till företagets lediga tjänster.

Webbinariet passar dig som exempelvis arbetar inom marknad, sälj eller HR.

E-bok: 100 LinkedIn-tips

100 korta och enkla tips för hur du får ut mer av världens största affärsnätverk.

Skrivet av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka möte med mig

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer