Se upp för falska meddelanden till sidadministratörer på Facebook och Instagram

Sedan en tid tillbaka florerar det väldigt mycket spam som skickas till sidadministratörer om att sidan och/eller annonskontot riskerar att spärras om man inte följer instruktionerna i e-postmeddelandet.

Vi ser dagligen hur många av våra kunder får falska e-postmeddelanden där avsändaren utger sig för att vara Meta och hotar med att spärra sidor och annonskonton. 

I det här inlägget ska vi hjälpa dig att tyda när det handlar om falska meddelanden och även hur du förstår om meddelandet faktiskt kommer från Meta.

Så identifierar du falska meddelanden

Falska meddelande, eller SPAM, som inte kommer från Meta skickas oftast via e-post eller till direkt till en Facebook-sida.

Här är ett exempel på ett falskt meddelande:

 

Vid en närmare titt på avsändare kan vi se att meddelandet inte skickas från Metas officiella e-postadress utan använder outlook.com som avsändare (man försöker luras genom att använda ”Meta for Business” som avsändarnamn).

Det här är sannolikt det enklaste sättet att bedöma om e-postmeddelandet är SPAM eller ej. Om meddelandet hade kommit från Meta hade avsändaradressen varit advertise-noreply@support.facebook.com.

Här är ett exempel på ett sådant meddelande från Meta:

Falska meddelanden innehåller oftast också felaktig grammatik eller konstig engelska. 

Här är ett exempel på ett meddelande som har skickats direkt till en Facebook-sidas inkorg:

Meningen som börjar med ”Bekräfta felet nu…” saknar en avslutande punkt och det finns ett mellanrum mellan ”Tack” och utropstecknet därefter.

Meta skickar inte heller meddelanden från en användare som heter ”Facebook-användare”.

Om du är fortsatt osäker på om meddelandet är SPAM eller ej

I meddelanden som är SPAM uppmanas man ofta att göra någonting – exempelvis klicka på en knapp, se exempel nedan:

Det du kan göra här är att hålla muspekaren ovanför knappen (fungerar inte här ovan då det är en skärmdump) och titta längst ner till vänster i din webbläsare där du kommer att se vilken webbadress som knappen leder till. 

Den här knappen leder exempelvis till en webbadress som heter ”https://xxxxx.web.app” vilket avslöjar att det här inte är en webbadress som leder till Metas officiella webbplats (facebook.com eller business.facebook.com). 

Vad ska du göra om du får falska meddelanden?

  1. Klicka under inga omständigheter på några länkar eller knappar i meddelandet. 
  2. Anmäl meddelandet eller rapportera det som skräppost. 
  3. Ta bort det.

Lycka till!

Publicerat av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Ställ en fråga till johan

Din fråga skickas direkt till Johans e-postadress och visas inte för någon annan.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer