Tre sätt som du kan använda sökordsannonsering

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

Med sökordsannonsering i Google når du dina kunder i samma ögonblick som de letar efter produkter och tjänster som ditt företag erbjuder. Du betalar först när någon väljer att klicka på din annons och det är ett effektivt sätt att öka synligheten för ditt företag i rätt målgrupp.

Läs även: Så fungerar det att annonsera i Google

I den här artikeln beskriver vi tre sätt som du kan använda sökordsannonsering med Google AdWords som är Googles annonsverktyg för s.k. sponsrade länkar.

tre sätt som du kan använda sökordsannonsering

Läs även: Tre tips till dig som använder Google AdWords

1. Lyft fram aktuella kampanjer

Många Internetanvändare använder Google för att hitta rätt hemsida till ett företag och det finns förmodligen många som googlar ditt företagsnamn för att hitta till er webbplats.

Här finns möjlighet att lyfta fram aktuella kampanjer och erbjudanden redan i sökresultatet för att tidigt uppmärksamma en potentiell kund om ett aktuellt erbjudande.

För att göra detta köper ni helt enkelt ert eget varumärke eller företagsnamn som sökord. Eftersom er webbplats är högst relevant för själva sökningen på ert företagsnamn så belönar Google er med ett högt s.k. ”kvalitetsresultat”. Det innebär att ni betalar väldigt lite för klick som ni får på dessa annonser, till skillnad från om ni exempelvis annonserar på konkurrenternas företagsnamn – då får ni ett dåligt kvalitetsresultat och Google ”straffar” er med att klickkostnaderna blir dyrare och er annonsposition i sökresultaten försämras.

Glöm inte att kontinuerligt A/B-testa vilka annonser som fungerar bäst och att regelbundet ändra dina annonser. Många verksamheter har exempelvis säsongsbetonade erbjudanden, exempelvis inför påsk, jul och nyår. Få med Google AdWords i marknadsplanen och fundera igenom vilka erbjudanden som ni ska lyfta och när detta ska ske.

Läs även: Hur mår ditt Google AdWords-konto?

2. Skapa förtroende hos kunder som letar svar på frågor och problem

Glöm inte att Google används av kunderna när de letar svar på frågor, problemställningar och utmaningar som de har (och inte bara när de letar efter en leverantör).

Det här är en bra möjlighet för ditt företag att öka sin synlighet vid den här typen av sökningar, få kunderna att hitta till er webbplats för att sedan bygga förtroende hos kunden genom att tillhandahålla lösningarna (eller delar av lösningarna… ) på deras frågor och problem.

Om ditt företag har en medveten strategi för Content Marketing och Marketing Automation kan ni dessutom fånga upp kunder som är intresserade av ett visst ämne och få dem att exempelvis börja prenumerera på era e-postutskick. Därefter kan ni fortsätta att bearbeta dem med relevant innehåll som fortsätter att hjälpa dem.

I förlängningen innebär detta fler affärsmöjligheter, ökad förtroende och ökad synlighet hos era potentiella kunder.

Använd Sökordsplaneraren i Google AdWords för att ta reda på vad era kunder letar efter i Google eller använd helt enkelt den vanliga sökrutan i Google för att lista ut närliggande sökningar till era produkter och tjänster.

3. Öka antalet inkommande förfrågningar

Den stora fördelen, jämfört med många andra sätt att annonsera, är att du når dina kunder i samma ögonblick som de aktivt letar efter en leverantör av dina produkter och tjänster. Det innebär att sökordsannonsering kan vara ett effektivt sätt för dig att öka antalet inkommande förfrågningar från potentiella kunder.

För att kunna arbeta effektivt med din annonsering så krävs det några olika förutsättningar. Det underlättar exempelvis om du kan mäta varje gång en förfrågning inträffar – exempelvis genom att följa hur många som har valt att kontakta ditt företag genom ett formulär. I ett statistikverktyg som exempelvis Google Analytics kan du sedan se hur många förfrågningar som har skett och varifrån användaren kom innan de gjorde sin förfrågan. Det innebär att du kan utvärdera din annonsering och även vilka sökord som fungerar för din verksamhet.

Det som du även bör tänka på är att undvika att använda en hemsida där din information om ditt företag, dina produkter och tjänster finns på en och samma sida. I ditt statistikverktyg, som du kopplar till ditt annonskonto i Google AdWords, vill du nämligen kunna utvärdera kvaliteten på den trafik som sökordsannonseringen genererar. Med bara en sida på din webbplats blir detta svårt – du kommer inte se hur många sidor på din webbplats som dina besökare tittar på och siffrorna för ”tid på sida” blir missvisande.

Läs även: Tre misstag att undvika när du annonserar med Google AdWords

Kontakta oss om du vill komma igång med sökordsannonsering eller vill ha hjälp att förbättra din befintliga annonsering. Vi är certifierade i Google AdWords och officiella Google Partners, vilket är en trygghet för dig som kund hos oss.

Lycka till!

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar