Tre tips till HR-chefen för att öka spridningen av lediga tjänster

En modern HR-avdelning arbetar digitalt och har kunskap kring vilka möjligheter som finns i sociala medier och digitala kanaler för att hitta rätt kompetens.

I det här inlägget tipsar vi om tre sätt som din HR-avdelning kan använda sociala medier som LinkedIn och Facebook för att öka spridningen av lediga tjänster.

1. Annonsera på LinkedIn

Om du letar efter ett enkelt och effektivt sätt att sprida era jobbannonser i rätt målgrupp är annonsering på LinkedIn vad du letar efter.

Tillvägagångssättet är enkelt: Efter att du har färdigställt er annons lägger du upp den på LinkedIn och väljer om kandidaterna ska kunna ansöka direkt på LinkedIn eller på en annan webbplats (exempelvis er egen webbplats). Du anger tjänstens placeringsort genom att skriva in postnumret och väljer sedan din budget för annonseringen.

När du har startat annonseringen kommer LinkedIn att matcha annonsen och visa den för kandidater som kan tänkas matcha innehållet i tjänsten tillsammans med tjänstens placeringsort.

Fördelar:
+ Matchar automatiskt tjänstens innehåll till rätt personer på LinkedIn
+ Enkelt att göra

Nackdelar:
– Du kan bara ange ett postnummer och således inte rikta annonsen till ett större område, om du t ex rekryterar en säljare med ansvar för en större region.

2. Använd riktad annonsering på Facebook

Förvänta dig inte att alla använder LinkedIn (faktum är att bara ett fåtal procent av svenskarna använder LinkedIn dagligen) och i synnerhet de som inte aktivt letar efter ett nytt jobb.

Däremot är Facebook en kanal som många använder och ca 70 % av svenskarna använder någon gång Facebook och i vissa åldersgrupper är det mer än hälften som använder Facebook varje dag. De som använder Facebook regelbundet lämnar dessutom information kring sina intressen till Facebook som de i sin tur sedan tillhandahåller annonsörer som vill nå en viss målgrupp.

Det är ett bra sätt att exponera era jobbannonser till en större publik för att då dem att klicka in på er webbplats och ansöka till tjänsten. För att annonseringen ska vara framgångsrik så krävs det att ni gör en så specificerad målgrupp som möjligt. Det är även viktigt att det framgår tydligt i annonsen vad det handlar om för att undvika att betala för irrelevanta klick.

Svara på följande frågor innan ni annonserar lediga tjänster på Facebook:

– Var finns vår målgrupp? (Ort/er)
– Vilken ungefärlig ålder vill vi att våra kandidater ska ha?
– Är de man/kvinna?
– Vilka intressen har dem?

Exempel: Om en av era säljchefer har ett omedelbart behov att rekrytera en duktig säljare med ansvar för en större region så kan ni rikta annonsering till flera olika orter, ange ett åldersintervall, ange eventuellt kön och ange att de ska ha försäljning som intresse.

Facebook erbjuder en mängd andra intressanta möjligheter för dig som annonsör, bl.a. ”Look-a-like”-målgrupper, som låter dig annonsera till personer som liknar en annan målgrupp. Om ditt företag exempelvis har flera e-postadresser på personer som har visat intresse för en viss kategori av tjänster sedan tidigare, kan ni dels rikta annonsering direkt till dem eller till personer som liknar samma målgrupp, för att få en så stor spridning i rätt målgrupper som möjligt.

3. Använd Avancerad personsökning på LinkedIn

Det finns mycket duktiga personer som aktivt letar sin nästa anställning via bl.a. LinkedIn. Din nästa kollega kanske bara är några klick bort utan att du vet om det. Lär ditt team (och rekryterande chefer) hur ni använder ”Avancerad personsökning” på LinkedIn för att hitta och skapa kontakt med potentiella kandidater.

Att säkerställa att era profiler på LinkedIn ger ett professionellt intryck och genom att aktivera er på LinkedIn på olika sätt kan ni även öka antalet profilbesökare i rätt målgrupp och därigenom indirekt exponera lediga tjänster som ni rekryterar till. Var kreativ med din rubrik och ”Sammanfattning” på LinkedIn och använd det som ett skyltfönster för den aktuella tjänsten som du letar personal till. Lycka till!

Nivide AB hjälper företag att använda sociala medier och digitala kanaler för att hitta nya kunder, öka varumärkeskännedomen eller för att hitta rätt kompetens. För mer information om hur vi kan hjälpa din HR-avdelning, sälj- eller marknadsavdelning, vänligen kontakta johan.aberg (at) nivide.se eller ring 0709-66 88 69.

Dela artikeln med dina kollegor:

Skrivet av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka möte med mig

Boka kostnadsfri rådgivning

Ta reda på hur företagets digitala annonsering kan bli ännu bättre. Boka kostnadsfri rådgivning med vår VD och strateg Johan Åberg.

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer