Tre verktyg för den digitala säljaren

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

Fler företag pratar om Social Selling och hur du som säljare, konsult och egenföretagare kan använda sociala medier som ett komplement till traditionella säljmetoder.

I den här artikeln tipsar vi om tre verktyg som underlättar ditt arbete med Social Selling.

Tre verktyg för den digitala säljaren

1. LinkedIn Sales Navigator

LinkedIns produktutbud består fortfarande mestadels av produkter som riktar sig till rekryterare och marknadsförare (över 60 % av omsättningen kommer exempelvis från produkterna avsedda för rekryterare). LinkedIn Sales Navigator är LinkedIns första – och hittills enda – produkt som vänder sig specifikt till säljorganisationer.

Kortfattat kan man beskriva Sales Navigator som ett eget gränssnitt, en egen version, av LinkedIn som är anpassat för just säljare. En stor fördel med Sales Navigator, som jag tror fler personer än bara säljare hade uppskattat, är möjligheten att bara få uppdateringar från sparade ”leads” – alltså potentiella kunder som du har valt att följa.

Sales Navigator ger dig således ett enklare sätt att sortera ut uppdateringar från potentiella kunder som din säljorganisation arbetar med. Det gör att du exempelvis kan interagera med inläggen eller använda dem som omvärldsbevakning och som en anledning att ta kontakt med kunderna.

I länken nedan kan du läsa om fler funktioner och fördelar med Sales Navigator.

Läs även: Så kan dina säljare använda LinkedIn Sales Navigator

2. Google Alerts

Google Alerts är troligtvis det mest grundläggande verktyget för omvärldsbevakning. Du skriver helt enkelt in ett ord eller företagsnamn som du vill bevaka och varje gång Google hittar en ny webbsida på nätet med ditt bevakade ord så får du ett meddelande till din e-post.

Det första sökordet som du bör bevaka är ditt eget företagsnamn, så att du får reda på om det eventuellt skrivs om ditt företag i media eller på en blogg. Det kan även vara relevant att bevaka konkurrenterna.

Här kan du även följa dina prospekt och befintliga kunder genom att ange företagsnamnet eller företagsnamnet i kombination med personnamnet på din kontaktperson på företaget.

3. Listor på Twitter

Innan du börjar använda ”Listor” på Twitter så installera tillägget Discoverly till webbläsaren Google Chrome. Med Discoverly kan du se om dina kunder har en Twitter-profil, som du enkelt kan nå från deras LinkedIn-profil.

På Twitter kan du sedan spara personer i olika listor. Antingen har du en lista med alla dina potentiella kunder, en lista med potentiella kunder eller så delar du upp dem i olika kategorier – det är helt upp till dig.

Med listorna kan du sedan filtrera ditt Twitter-flöde att enbart exempelvis visa uppdateringar från potentiella kunder inom en viss kategori. Använd informationen som underlag för beslut, eller som ett sätt att få en anledning att interagera med kunden.

Lycka till!

hämta vår e-bok med tips och inspiration kring social selling

Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling på 68 sidor med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email