Vad händer egentligen när färre kunder klickar in på er webbplats när de får svar på sökfrågor direkt i sökresultatet och när plattformar som LinkedIn premiererar innehåll som får användaren att stanna kvar på deras plattform?
I den här artikeln tittar vi närmare på begreppet Zero Click Content och hur ditt företag kan fortsätta bygga förtroende för potentiella kunder genom att tillämpa metoden.
Vad är Zero Click Content?
Zero Click Content (ibland även Zero Click Marketing) handlar om att marknadsföra innehåll på den plattform som kunden befinner sig på utan att förvänta sig att de kommer att klicka sig vidare till er webbplats.
- Ett exempel kan vara att plattformar som Meta och LinkedIn premierar innehåll som får användaren att stanna kvar på plattformen, exempelvis i form av reels eller bild och text-inlägg som saknar länk.
- Ett annat exempel är att Google sedan en längre tid tillbaka visar svar på sökfrågor direkt i sökresultatet vilket ofta kräver att användaren inte behöver klicka in på en webbplats.
- Ett tredje exempel är att antalet sökningar i verktyg som ChatGPT ökar, där användaren får svar på sina sökningar utan att klicka sig vidare.
- Ett fjärde exempel som också påskyndar den här utvecklingen är ökningen av röstbaserade sökningar där användaren får svar på sin fråga utan att behöva klicka sig vidare till en webbplats.
Trots att exempelvis skapa innehåll på sociala medier-plattformarna eller för att få Google att visa ”featured snippets” direkt i sökresultaten inte är något nytt sker det en utveckling där det här blir alltmer relevant att ta hänsyn till.
Det finns fortsatt väldigt många företag som förlitar sig på klassisk digital marknadsföring gällande leadsgenerering (tänk marknadsföra artikel->whitepaper->e-postserier som skickas ut).
I ett sådant scenario krävs det att användaren klickar sig vidare från plattformen och det finns alltså risk för att den här typen av koncept kommer att bli mindre framgångsrika än tidigare om den här utvecklingen fortsätter.
Så tillämpar du det i företagets marknadsföring
Vi behöver alltså skapa värde för våra kunder direkt på plattformen som de befinner sig istället för att förvänta oss att de ska klicka vidare till vår webbplats.
Det är inte samma sak som att vi ska sluta driva trafik till webbplatsen utan snarare att vi behöver hitta sätt att komplettera trafikdrivande aktiviteter med aktiviteter som skapar värde direkt i plattformen.
Praktiska tips för sociala medier
För sociala medier som Facebook, Instagram och LinkedIn kan vi exempelvis göra mer av:
- Videoklipp och reels.
- Inlägg med text och bild som saknar länk och istället bjuder på värdet direkt i inlägget. För B2B kan det innebära tips, inspiration, sammanfattning av viktiga branschnyheter, personliga reflektioner eller liknande.
- Ökad användning av bloggfunktionaliteten som finns på plattformen, exempelvis på LinkedIn.
- Delning av dokument som innehåller värdeskapande innehåll på LinkedIn.
- Quiz och undersökningar.
Exempelvis:
- Bloggartikeln blir ett sammanfattande dokument som laddas upp på LinkedIn.
- Podcast-avsnittet blir uppdelat i korta reels som publiceras på Instagram.
- Ni väljer ut de viktigaste insikterna från era whitepapers och gör om till korta inlägg för sociala medier.
- Ni sammanfattar era webbinarium genom att använda bloggfunktionaliteten på LinkedIn.
Andra exempel på att publicera ert innehåll i en annan form kan vara att skriva ut en artikel direkt i ert nyhetsbrev istället för att skicka ut ett nyhetsbrev där ni länkar till artikeln.
Optimera för Google och röststyrda assistenter
Under förra året rapporterades det att ca 60 % av sökningarna i Google aldrig leder till ett klick.
I Google handlar det framförallt om att synas i s.k. featured snippets – korta utdrag som visas från en webbplats direkt i sökresultatet.
Det här är alltmer aktuellt idag då det är högst sannolikt att röststyrda enheter som använder Google Assistant hämtar sina svar från featured snippets.
Det finns ett antal saker som du kan göra för att öka sannolikheten att er content visas som featured snippets, exempelvis:
- Ett medvetet och etablerat SEO-arbete är viktigt då sannolikheten ökar att ni visas som featured snippet desto bättre era sidor rankar.
- Försäkra dig om att ert innehåll är strukturerat på ett tydligt sätt för Google genom exempelvis tydliga rubriker och underrubriker (formaterade som H1, H2 och så vidare) och använd exempelvis punktlistor i ert innehåll.
- Optimera gärna för frågor – som exempelvis i den här artikeln – ”Vad är Zero Click Content?”. Det ökar sannolikheten för att Google väljer att citera information från artikeln om den rankar bra.
- Svara kort och koncist på sökfrågan tidigt i ert innehåll.
Hur ökar vi synligheten i AI-verktyg som ChatGPT?
I takt med att fler väljer att göra sina sökningar i verktyg som ChatGPT istället för Google blir det viktigare att öka sannolikheten att verktygen väljer att lyfta fram innehåll från ert företag.
Det är inte helt klarlagt hur exempelvis ChatGPT väljer att lyfta fram innehåll men det finns enligt experter några gemensamma nämnare för innehåll som tenderar att nämnas av ChatGPT.
- Auktoritet och omnämnanden – Företag, produkter, tjänster och innehåll med högre auktoritet och med fler omnämnanden tenderar att nämnas i högre utsträckning.
- Recensioner och rekommendationer – Fler och positiva rekommendationer kan öka sannolikheten för att verktyg som ChatGPT rekommenderar era produkter eller tjänster.
- Relevans – Det finns givetvis en koppling mellan relevansen utifrån ert innehåll och frågorna som ställs i ChatGPT. Det är därför avgörande att ni har gjort en gedigen sökordsanalys och att ni framförallt har svar på informativa sökfraser som kunderna kan tänkas ställa i dessa verktyg.
- Optimera innehållet för frågor – precis som med röststyrda enheter tenderar många att ställa frågor till verktyg som ChatGPT så fler sektioner på er webbplats med exempelvis ”Vanliga frågor” kan vara relevant att lyfta fram.
Det här kan du göra nu
- Fundera igenom hur ni kan återanvända mer av ert innehåll för att skapa värde direkt på plattformar som exempelvis LinkedIn, Facebook och Instagram.
- Se över er sökmotoroptimering och försäkra er om att innehållet är strukturerat på ett sätt som ökar sannolikheten för att Google väljer att lyfta fram ert innehåll som structured snippets.
- Börja optimera innehållet för fler frågor (vad, hur, varför etc.).
Johan & teamet på Nivide