Så tar du fram en LinkedIn-strategi för ditt företag

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

En tredjedel av svenskarna använder LinkedIn och fler företag upptäcker fördelarna med att aktivera sig i kanalen. I den här artikeln bjuder vi på några tips kring hur du kan tänka kring din strategi i kanalen.

Hur kan företag använda LinkedIn?

Vi ska börja med att titta på de olika användningsområdena som finns på LinkedIn innan vi går in på hur du kan tänka kring strategin.

Det finns flera olika anledningar att använda LinkedIn som person och företag. Här är några exempel på hur andra använder LinkedIn:

  • För att nätverka och skapa nya kontakter
  • För att hitta personal
  • För att hitta potentiella kunder
  • För att nå ut med sina marknadsföringsbudskap
  • För att stärka sitt arbetsgivarvarumärke
  • För att få tips och inspiration
  • För att hålla kontakten med tidigare kollegor
  • För att stärka sitt personliga varumärke
  • För att hitta jobb

Detta betyder alltså att du har användning för LinkedIn oavsett var du befinner dig i karriären. Om du exempelvis är arbetssökande så kan du LinkedIn för att söka jobb. Om du redan har ett jobb, kan du använda kanalen för att stärka ditt personliga varumärke gentemot framtida potentiella arbetsgivare eller för att nätverka och skapa nya kontakter inom dina intresseområden.

Detta kan således innebära en fördel för företag om man lyckas engagera sina anställda att nätverka och skapa nya kontakter på LinkedIn oavsett vilken roll man har på företaget.

Sedan finns det några yrkesgrupper som i synnerhet har användning för funktionaliteten på LinkedIn.

  • Marknadsförare
  • Säljare
  • Rekryterare, rekryterande chefer och HR-personal

LinkedIn för marknadsföring

LinkedIn erbjuder i grova drag två sätt för företag att nå ut med sina budskap i kanalen:

  • Genom en företagssida som personer kan följa för att ta del av företagets uppdateringar.
  • Genom annonsering i LinkedIns annonsverktyg LinkedIn Ads.

LinkedIns annonsverktyg är unikt jämfört med exempelvis Facebook Ads då man på LinkedIn kan välja att rikta annonser till personer baserat på exempelvis deras titel eller bransch som de verkar inom.

Detta är i synnerhet intressant för B2B-företag då ni relativt enkelt kan ringa in er målgrupp med hjälp av annonsverktyget och säkerställa att ni spenderar er annonsbudget på en så relevant publik som möjligt.

LinkedIn för rekrytering

LinkedIn har under åren successivt utvecklat sitt erbjudande till företag och det område som idag står för störst omsättning är de olika rekryteringslösningar som finns.

 

LinkedIn för försäljning

 

Hur kan du tänka strategiskt kring LinkedIn?

Innan du börjar arbeta med företagets närvaro på LinkedIn eller tar fram en strategi för sociala medier är det viktigt att ta fram svar på dessa frågor.

  • Vad är syftet med vår närvaro i kanalen? Vad vill vi uppnå?
  • Vem är målgruppen?
  • Vad är vår innehållsstrategi? Hur ska vi kommunicera med målgruppen i kanalen?
  • Vilket resultat förväntar vi oss och hur kan vi mäta resultatet?

 

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email